Wstęp

Zapraszamy do ciekawostek i podsumowania sprintu Winogrono🍇 z tygodni 02/03 (11.01.2022-24.01.2022).

Testerskie linki

  1. ✅ Czym są testy A/B? Poznaj je, na przykładzie jednej z popularniejszych platform – Netflixa. Przykłady prosto z produkcji to nasz ulubiony styl What is an A/B Test?
  2. ✅ 20 tricków i przykładów uproszczeń kodu w Pythonie, które ułatwią i przyspieszą Ci pracę. Jak zmienić wartości w dwóch zmiennych? Jak odwrócić ciąg znaków? Jak połączyć ze sobą dwie listy? Odpowiedzi znajdziecie w linku: Python Shorthand Techniques That Will Save Your Time
  3. ✅ Pokaż wartość swoich testów osobom, które decydują o budżecie na QA. Rozmowa z Biznesem za pomocą modelu VOICE (Value, Objectives, Indicators, Confidence and Experience): How software testers can demonstrate value to the business. Również model ten można podzielić pośród członków zespołu, tak aby zmaksymalizować rezultaty wynikające z ich umiejętności – The VOICE model.

Co nowego u nas?

W tym sprincie:

  1. Oficjalną premierę miał nasz Plan Rekrutacji. Możesz już uzyskać do niego dostęp poprzez zapisanie się tutaj:
    Rekrutacja na testera. Mamy już też pierwsze bardzo pozytywne komentarze, od osób, które miały przyjemność zapoznać się z naszym planem
  2. Przygotowujemy materiały do Programu o testach API. Szykujemy plan Programu oraz zestaw narzędziowy, który zadziała także w Chmurze😉
  3. Zaktualizowaliśmy naszą Czytelnię o najnowsze raporty dotyczące podsumowania zarobków w IT w 2021 roku. Dodaliśmy raporty z inhire.io oraz nofluffjobs.com. Całość znajdziesz pod adresem Czytelnia – Analizy rynku IT z różnych lat.

Nadchodzące nowości

Co planujemy?

  1. Obecnie skupimy się głównie na pracach nad pierwszymi lekcjami z całkowicie nowego Programu o testach API. Szykujemy masę zawartości, począwszy od teorii, narzędzi, własnej aplikacji… i wielu innych😉
  2. Planujemy nagrać i dostarczyć kolejny odcinek vloga o rekrutacji na stanowisko testera. Tym razem skupimy się na przebiegu głównej rozmowy rekrutacyjnej.

Rozwój

  1. Przemek: Pierwsza książka w tym roku to: Przeszkoda czy wyzwanie? Stoicka sztuka przekuwania problemów w sukcesy napisana przez kontrowersyjną postać Ryan Holiday.

    Ta książka to próba połączenia realiów korporacyjnego życia z filozofią sprzed ponad 2000 lat. Na szczęście (?) ludzie nie za bardzo się zmienili od tamtych czasów. Chodzi o emocjonalne i intelektualne działanie mózgu – stykamy się z podobnej klasy problemami a ich rozwiązanie wiąże się z wewnętrznym opanowaniem emocji, ego i nieposkromionych myśli.

    Formuła początkowa to:

    OPANOWANIE.

    Jest to pierwsza technika pozwalająca na odnalezienie się w trudnej sytuacji, racjonalne oszacowanie problemu i zmiana perspektywy. Przypomina mi to strategię związaną ze zmianą myślenia o swojej przeszłości. Jest ona równie skuteczna jak zmiana przeszłości😁

    Tak też trzeba zacząć myśleć w obliczu problemów. Jest to często spotykany mechanizm. Przybywa problem, jesteśmy zszokowani i władzę nad mózgiem przejmuje bardziej prymitywna partia. Sztuką jest wtedy odciąć od zasobów tę część mózgu aktywując inną odpowiednimi technikami. Możemy zacząć od skierowania naszego umysłu na inne tory, oddzielenie się od problemu:

    • poprzez jego obiektywna ocenę (inna partia mózgu przejmuje stery i odcina tą, która panikuje),
    • próba kreatywnego odnalezienia pozytywnych elementów w danej sytuacji,
    • skierowanie swojej aktywności na zupełnie inny obszar,
    • skupieniu na teraz.

    Przykładem mogą być zawirowania zdrowotne. Informacja o złym stanie zdrowia powoduje olbrzymi stres i stany depresyjne. W takich chwilach potrzeba pierwszego kroku związanego z opanowaniem i chłodną oceną swojej sytuacji.

    Jak już odzyskamy opanowanie czas na:

    AKCJĘ.

    Skoro nie jesteśmy już pod wpływem emocji możemy rozpocząć działanie. Tu też podążamy drogą stoików:

    • opracowujemy strategię i potrzebne kroki,
    • skupiamy się na jakościowo dobrym wykonaniu każdego kroku,
    • staramy się skupić na jednym kroku w danej chwili
    • jesteśmy wytrwali w działaniu
    • zmieniamy swoje emocje w pracę

    Wiadomo, że i tu jest element hazardu. Kiedy dany krok jest wystarczająco dobrze wykonany? Kiedy odpuścić a kiedy inwestować w dane działanie? Do tego musimy dojść sami metodą prób i błędów. Pracując jednak nad najważniejszym krokiem w najważniejszym obszarze nasze szanse powodzenia są dość spore😉

    Kontynuując temat zdrowia – jeśli wiesz gdzie są największe deficyty i opracujesz dobry plan ich niwelacji to podejmując najważniejsze działanie masz szansę na wielkie efekty.

    Jesteś opanowany i działasz? Czas na ostatnią składową stoickiego umysłu:

    WOLĘ

    Ćwiczenie silnej woli niewiele różni się od treningu mięśni i działania stresorów na ich wzrost. Wypoczęci i pełni energii, mając dobrą dietę możemy łatwo budować masę mięśniową. Gdy przyjdzie chwila, gdy te mięśnie będą potrzebne, jesteśmy w stanie użyć wypracowanego potencjału (to zdanie trochę przekreśla sens zbytniego skupienia na treningach siłowych i budowie dużej masy mięśniowej😉).

    Dużo częściej stajemy w sytuacji gdzie potrzebna nam jest silna wola. Ale już wiemy, że bez jej odpowiedniego treningu i przygotowania w dobrych czasach nie będziemy mieli zbyt wiele zapasów do użycia. Dlatego:

    • gdy jest dobrze, przygotuj strategię na gorsze chwile,
    • zaplanuj i racjonalnie rozpatrz negatywne scenariusze,
    • zaakceptuj występowanie problemów i porażek a następnie …
    • uczyń je częścią drogi i funu,
    • rozważaj swoje działania w kontekście całego życia (kontempluj śmierć).

    Wracając do tematu zdrowia, aby wykonać dobre kroki potrzebujemy siłę woli. Niestety często nie chce nam się ruszać, zdrowo odżywiać czy wysypiać. Na te wszystkie obszary przygotujmy się tak aby zmaksymalizować użycie woli. Gdy jesteśmy zmęczeni to jest już za późno na działanie. Dlatego wolę należy użyć, gdy mamy pełne zasoby i przygotować swoje środowisko, tak aby realizować najważniejsze kroki gdy jesteśmy przed największymi spadkami.

    Pijesz mało wody? Przygotuj wodę w zasięgu ręki, monitoruj ile wypijasz (ogarnij 2 butelki 1,5l na cały dzień) włącz przypominajkę, nawadniaj się rano i wieczorem. Plan + infrastruktura wzmacniają nasza wolę i pozwalają dużo lepiej przechodzić problemy.

    Książka może i nie odkrywa przed nami jakiś rewolucyjnych idei, jednak stanowi niezłe źródło połączenia zalet stoicyzmu z wymogami współczesnej pracy. Autor jednak podkreśla, że najbardziej wartościowym będzie zasięgnięcie informacji u źródła – czyli w dziełach stoickich. Tam też zapewne skieruję swoje dalsze kroki 😀

  2. Krzysiek: Pochwyciłem dość krótką pozycje o tytule QBQ! Pytania trafiające w sedno. Osobista odpowiedzialność w pracy i w życiu prywatnym.

    Z opisu książki:

    Dlaczego nie może być jak wcześniej? Kto tym razem nawalił? Kiedy wreszcie oni poważnie nas potraktują? Kiedy w końcu ktoś mnie przeszkoli? Może zadajesz takie lub podobne pytania, a już na pewno wciąż słyszysz je u innych. Wszystkie one wywodzą się z braku poczucia odpowiedzialności za własne życie i prowadzą do takich nawyków jak szukanie winnych, robienie z siebie ofiary, narzekanie czy prokrastynacja. W ten sposób dochodzi do usprawiedliwiania we własnych oczach bierności i braku jakiejkolwiek inicjatywy, by zmienić w swoim życiu cokolwiek na lepsze.

    Myśl przewodnia i koncepcja QBQ (czyli Questions behind questions) jest bardzo słuszna – jak zadawać skuteczne pytania. Zamiast zadawać obwiniające pytania, jak Kto tym razem nawalił?, należy zadawać pytania np. Jak mogę/możemy tego uniknąć? Co powinienem/powinniśmy poprawić? etc. Całość jest również podobna do filozofii Good od Jocko.

    W książce tematem przewodnim są błędne pytania. Można je poznać po obwinianiu w nich innych za dany efekt, np. Kto zawinił z tematem X? Dlaczego musimy wdrażać inne osoby? Kiedy dział X w końcu zajmie się tematem Y? Czemu mój lider mnie nie słucha? Czemu w X zarabiam tak mało?

    Autor słusznie zwraca uwagę, że powinniśmy przestać szukać winnych i narzekać, a weźmy odpowiedzialność i skoncentrujmy się na działaniu. W tym celu powinniśmy stawiać pytania związane z nami i z tym co my możemy zrobić, np. Jak ja mogę poprawić X? Co mogę zrobić, aby zarabiać więcej? Co ja mogę zrobić, aby problem X już nie wystąpił? Co mogę zrobić, aby lepiej poznać członków swojego zespołu?

    Tutaj pojawia się dobre ćwiczenie 😉 Zobacz jak wygląda Twój dzień i jakie pytania zadajesz. Czy są one nacechowane bardziej na nich czy na Ciebie?

    Reasumując – jest to pozycja bardzo krótka i dość lekka. Porusza dość sporo koncepcji (zadawanie poprawnych pytań, branie odpowiedzialności, przywództwo, spójność w realizacji), których wdrożenie w życie pozwoli Ci poprawić osiągać lepsze wyniki. Jednakże minusem może być właśnie kompaktowość – na każdy z tych tematów istnieją osobne pozycje na rynku, a tego typu skrótowość i kompaktowość może być gorzej przyswajalna dla czytelników.

  3. Krzysiek: Dziś poleciłbym KILLER Follow Along Kettlebell UPPER BODY Workout | NASTY Goblet Squat Wheel od Precision Kettlebells. Bardzo dobry styczniowy trening z Kettlebells, który doskonale angażuje wszystkie mięśnie💪 Gorąco polecam!

Wracamy do pracy

Po tej garści aktualności i ciekawostek wracamy do pracy nad nowymi soczystymi materiałami. Do usłyszenia niebawem! 👋

Szykujesz się do rekrutacji? Zajrzyj! 👇

Zachęcamy również do zajrzenia na naszą tablicę trello, gdzie możesz monitorować ogólne postępy prac nad nowymi materiałami jak i również głosować na nowe tematy. Pamiętaj, że dostęp do najnowszych wieści od jaktestowac.pl uzyskasz obserwując nas na facebooku, twitterze i od niedawna również na instagramie 😉

Stay tuned!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *