Projekt do testów debugowania

Aby rozpocząć poznawanie debugowania przyda nam się własny, nowy mini projekt.

Dla mniej zaawansowanych użytkowników przygotowaliśmy pełny opis czego potrzebujemy aby zanurzyć się w świat debuga. Jeśli tworzenie projektu w PyCharm to już dla Ciebie łatwizna, to wystarczy, że zrealizujesz poniższe zdanie i możesz przejść do następnego akapitu Plik i program.

Utworzymy nowy projekt o nazwie 'cattify', będzie to program do zarządzania kocimi zasobami 🐱

Nowy projekt w IDE PyCharm

Jak wspomnieliśmy, ta lekcja jest otwarta dla każdego testera na świecie, więc wspominamy o niezbędnych podstawach:

TIP: Oczywiście niezbędnymi narzędziami są IDE PyCharm i Python zainstalowane na twojej maszynie. Proces instalacji został dokładnie opisany w darmowej lekcji Przygotowanie środowiska.

Masz już PyCharma i Pythona? Jeśli tak to uruchamiamy PyCharma i klikamy w górnym menu File | New project… (albo po prostu Create new project z ekranu startowego PyCharma).

TIP: Wszystko czego potrzebujesz opiszemy w tej lekcji. Dla dociekliwych wspominamy, że dokładny opis tworzenia projektu znajdziesz w darmowych materiałach Tworzymy projekt.

Pod wspomnianym linkiem znajdują się materiały w których konfigurujemy projekt w oparciu o systemowy interpreter Python. My natomiast w tej sekcji stworzymy projekt w oparciu o domyślną opcję czyli venv. O samym venv… w sumie nie musisz więcej wiedzieć aby zrealizować lekcje o debugowaniu 😁

Wirtualne środowisko Pythona czyli venv poznasz szerzej w Nasz pierwszy venv – podejście z PyCharm.

Lecimy dalej z nowym projektem! Zmieniamy podświetlaną frazę untitled na nazwę naszego programu czyli cattify.

Aktualizacja PyCharm 2020.2: Dodano opcję automatycznego tworzenia pliku startowego projektu. My tego nie potrzebujemy😁 Więc ją odznaczamy

Następnie klikamy Create.

breakpoint w kodzie

Po stworzeniu naszego nowego projektu, jego struktura powinna wyglądać w następujący sposób:

C:\
+-- Projects
|   +-- cattify
|       +-- venv
🤘Mamy projekt – lecimy dalej

Kod projektu

Nowy projekt to za mało! Potrzebny jest nam kod, na którym będziemy uczyć się debugowania. Kod jednak wymaga pliku, więc taki musimy teraz stworzyć.

Dodajmy plik o nazwie catts_main.py (np. poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszki na nazwę projektu a następnie wybranie opcji New | Python File)

TIP: Pomyliłeś się z nazwą pliku, nic nie szkodzi – skorzystaj z poniższej instrukcji.

Aby uzyskać okno do zmiany nazwy:

  1. Odszukaj w widoku Projects (po lewej stronie) nazwę pliku.
  2. Kliknij prawym klawiszem myszki na nazwę.
  3. Użyj opcji Refactor.
  4. Użyj opcji Rename….

Alternatywnie, po kliknięciu w nazwę pliku (podświetli się wtedy), użyj skrótu Shift + F6.

Odznacz opcje Search for references i Search in comments and strings.

Zmień nazwę i zatwierdź zmiany przyciskiem Refactor.

Teraz wklejamy kod, który zawiera pełną logikę naszego programu:

TIP: Aby poprawnie skopiować poniższy kod użyj opcji, która pojawi się po najechaniu myszką na pole z kodem:
breakpoint w kodzie
# Cats inventory advanced manager
cat1 = "Kitty"
cat2 = "Pussy"
cat3 = "Paw"

cats = []

cats.append(cat1)
cats.append(cat2)
cats.append(cat3)

print(cats)

Opiszemy krótko program dla tych mniej wprawnych w Pythonie:

  • W pierwszej linii znajduje się komentarz opisujący nasz program. Nie będzie on wykonany przez Pythona.
  • Kolejne 3 linie to deklaracja zmiennych, które jako wartości posiadają zwykły tekst. W naszym przypadku to oczywiście imiona kotów.
  • Następnie w linii 6deklarujemy zmienną cats i jednocześnie przypisujemy jej pustą listę.
  • Linie 8-10: jako, że cats jest listą, korzystamy z dostępnych dla listy funkcji w tym przypadku append(). Funkcja ta dodaje elementy do listy. Podejmy argumenty dla tej funkcji w postaci zmiennej przechowującej imię kota😎
  • Na koniec wpisujemy wartość listy cats.

Trochę naukowo się zrobiło – ale nie musisz pamiętać tych wszystkich pojęć👩‍🏫 Praktyka utrwali ten natłok informacji 🤗 Skoro wspomnieliśmy o praktyce to czas zaprząc nasz kod do akcji.

Uruchamiamy kod

Uruchom program – jeśli nie wiesz jak to zrobić pomoże Ci TIP poniżej..

TIP: Aby uruchomić kod programu:

  1. Kliknij prawym klawiszem myszki w oknie edycji kodu.
  2. Użyj opcji Run ‘cats_main’.

Alternatywnie, będąc w oknie edycji tego pliku użyj skrótu Ctrl + Shift + F10.

uruchamianie programu python

Po pierwszym uruchomieniu zostanie utworzona konfiguracja uruchomieniowa (prawy górny róg) oraz otworzy się okno uruchomienia programu (dolne lewe zaznaczenie)
konfiguracja uruchomieniowa

Tak długo, jak ta konfiguracja będzie ustawiona w prawym górnym rogu, tak długo możesz ją uruchomić klikając zieloną strzałkę po prawej stronie nazwy konfiguracji, lub używając skrótu Shift + F10.

Gdy będziesz miał tam inną konfigurację a chcesz uruchomić obecny plik to ponownie użyj opcji Run lub skrótu Ctrl + Shift + F10.

Jeśli natrafisz tutaj na kłopot zachęcamy do treningu w darmowych lekcjach z drugiej części programu Podstawy Testów Automatycznych w Selenium i Python cz. 2 – Twój pierwszy zestaw testów.

Po uruchomieniu programu powinieneś dostać zapierający dech w piersiach wynik w panelu Run w dolnej części PyCharma:

C:\Projects\cattify\venv\Scripts\python.exe C:/Projects/cattify/cats_main.py

['Kitty', 'Pussy', 'Paw']

Process finished with exit code 0

Lista kotełów została wypisana w panelu Run a informacja exit code 0 na końcu świadczy, że program zakończył się powodzeniem.

Podebugujmy więc 🙌

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *